W dniu 3 grudnia udostępniono dla kierowców 185-metrowy wiadukt drogowy w ciągu ulicy Puckiej w Gdyni, który zastąpił dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Inwestycja wpłynie nie tylko na usprawnienie komunikacji miejskiej, ale także poprawę drogowego dostępu do portu morskiego.
Transport kolejowy pozostaje wciąż piętą achillesową polskich portów morskich za sprawą ograniczonej przepustowości kluczowych magistrali (zwłaszcza na podejściach do aglomeracji), która przekłada się na relatywnie niskie prędkości handlowe. Jednocześnie w ostatnich latach dzięki inwestycjom zrealizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe zmieniło się oblicze stacji kolejowych położonych bezpośrednio przy portach morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Gdańsk, Gdynia oraz zespół Szczecin – Świnoujście). Co istotne, dzięki przyjęciu ambitnego wariantu modernizacji nie tylko przestały być one wąskimi gardłami, ale będą mogły przenieść znacznie większy ruch niż obecnie.
Szczególne wrażenie po rozbudowie robi stacja kolejowa położona przy porcie morskim w Gdyni. Zakończona w październiku inwestycja o wartości netto niemal 1,9 mld zł została zrealizowana ze wsparciem ze środków unijnych w ramach Instrumentu “Łącząc Europę”. Z kolei w dniu 3 grudnia oddano do użytku nowy wiadukt drogowy w ciągu ulicy Puckiej, który umożliwi kierowcom jej bezkolizyjne pokonanie (obiekt zastąpił dwa przejazdy kolejowo-drogowe). Efektem inwestycji będzie poprawa komunikacji w obrębie miasta Gdyni dzięki skróceniu trasy pomiędzy centrum i Obwodnicą Trójmiasta a północnymi dzielnicami mieszkaniowymi. Usprawniony zostanie także dojazd do portu morskiego dla transportu ciężkiego, w tym do Bałtyckiego Terminala Kontenerowego.
Realizacja zadania kosztowała ponad 65 mln zł w ujęciu netto, przy czym nieco ponad 22 mln zł stanowił wkład PKP PLK. Państwowy zarządca infrastruktury kolejowej sfinansował budowę wiaduktu nad liniami kolejowymi i likwidację istniejących przejazdów w poziomie szyn, zaś samorząd miejski – budowę pozostałej części konstrukcji i układu drogowego w jej obrębie. Wykonawcą dokumentacji projektowej i robót budowlanych był Strabag. – Realizacja tej inwestycji jest dobrym przykładem udanej współpracy naszej spółki z samorządami, na których korzystają podróżni w pociągach, mieszkańcy i kierowcy oraz przewoźnicy towarowi – komentuje Daniel Boruchowski, zastępca dyrektora Regionu Centralnego w Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Nowy wiadukt mierzy 185 metrów długości i ponad 18 metrów szerokości. Znajdują się na nim po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, chodniki po obu stronach pasa drogowego oraz droga rowerowa. Oświetlenie drogowe wykonano w technologii LED. Jak informują PKP PLK w komunikacie prasowym, wiadukt w ciągu ulicy Puckiej umożliwi także odciążenie Trasy im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, która wciąż stanowi kluczowy drogowy korytarz dostępowy do portu morskiego w Gdyni i pozostanie nim do momentu oddania do użytku Drogi Czerwonej, która ma powstać w kolejnej dekadzie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.